El Port de Barcelona impulsa el primer autobús autònom de la ciutat

Calvet: “el projecte d’autobús autònom demostra la voluntat del Port d’esdevenir un sandbox per a projectes innovadors en l’àmbit logístic-portuari”.

24 maig 2022
Imatge
L'autobús autònom elèctric iniciarà el període de prova el proper 30 de maig i durant 4 setmanes en vials oberts al públic dins del territori portuari.
Caption
L'autobús autònom elèctric iniciarà el període de prova el proper 30 de maig i durant 4 setmanes en vials oberts al públic dins del territori portuari.

El Port de Barcelona acollirà la primera prova pilot d’un autobús autònom a la ciutat. Damià Calvet, president del Port de Barcelona; Mercè Rius, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, i Sebastiaan van Herk, Partner at Bax & Company, han presentat avui aquest servei, que iniciarà el període de prova el proper 30 de maig i durant 4 setmanes en vials oberts al públic dins del territori portuari.

El projecte pilot ha estat implementat i serà operat per l’empresa Pendel Mobility, spinoff de Bax & Company, en col·laboració estreta amb els responsables d'Innovació del Port de Barcelona, i ha comptat amb la companyia francesa EasyMile com a proveïdora de tecnologia.

La ruta, que té una llargada d'1,9 km entre l’aparcament situat al moll Sant Bertran i el World Trade Center Barcelona, passa per una àrea freqüentada per tot tipus de vehicles que inclou, a més de les dues parades, quatre semàfors i dues rotondes i interseccions sense prioritat. A diferència d'altres pilots, aquest recorregut permet la interacció amb altres tipus de transport, des de camions pesats fins als vianants i ciclistes, oferint un entorn realista en el qual testar aquest tipus de vehicle.

Encara que l’autobús funciona de manera autònoma, un operador de seguretat estarà sempre present a bord durant la prova pilot per interaccionar amb els passatgers i prendre el control en cas d'emergència.

El president del Port de Barcelona ha manifestat que “la prova pilot s’emmarca en el Pla d’Innovació del Port, que preveu que la infraestructura esdevingui el sandbox, el camp de proves, per a projectes que incorporin solucions disruptives als reptes que planteja l’ecosistema logístic-portuari. El cas de l’autobús autònom és especialment rellevant per a nosaltres perquè connecta un dels sis àmbits d’actuació del model Smart Port -la mobilitat de persones i mercaderies- amb un projecte tecnològic de mobilitat elèctrica i autònoma”.

Sebastiaan van Herk ha explicat que "aquest projecte, que es fa realitat després d'un any de preparació, permetrà verificar el model empresarial de Pendel Mobility i facilitarà el desplegament de la pròxima generació de vehicles autònoms a Espanya, Europa i més enllà”.

Van Herk ha valorat especialment la tasca realitzada conjuntament pel Port i Pendel a l’hora d’abordar els processos i la complexitat de desplegar un vehicle autònom per primer cop i que inclou reptes com les autoritzacions legals o la planificació financera i operativa, entre altres. “Ara estem desitjant observar i analitzar com els passatgers reaccionen a la tecnologia. Esperem poder seguir col·laborant amb el Port de Barcelona per a continuar provant i desplegant aquesta tecnologia en el futur”, ha afegit el responsable de Bax & Company.

Mercè Rius ha valorat “molt positivament aquest tipus d’innovació, que no es fa en un entorn restringit i, per tant, és el pas previ per tenir vehicles autònoms elèctrics en circulació”.

Projecte Ride-to-Autonomy

El projecte pilot del Port de Barcelona forma part del projecte de la Unió Europea Ride-to Autonomy (R2A), que té l’objectiu de demostrar que és possible la integració de les llançadores autònomes en el sistema de transport de les ciutats. El projecte R2A s’està desenvolupant en deu ciutats de la UE: Differdange (LU), Charleroi (BE), Aveiro (PT), Barcelona (ES), Inverness (UK), Trikala (GR), Tartu (EE), Reggio Emilia (IT), Tampere (FI), i Vianden (LU).


Els deu projectes pilot permeten testar el funcionament de l’autobús autònom en diferents territoris i situacions amb l’objectiu de proporcionar directrius perquè altres ciutats puguin aplicar aquesta tecnologia. El projecte analitza el funcionament del sistema, des d’aspectes com la seguretat i l'impacte ambiental, així com la seva integració multimodal en la xarxa de transport. També s'estudia la resposta individual i pública, així com el potencial socioeconòmic dels serveis. R2A ajuda a desenvolupar nous conceptes de mobilitat per als passatgers que condueixin a un transport més saludable, segur, accessible, sostenible, rendible i que doni resposta a la demanda.

Pendel Mobility és un soci del projecte R2A i principal punt de contacte per al coordinador del projecte, mentre que el Port de Barcelona, que no participa formalment en aquest projecte europeu, actua com a facilitador, proporcionant accés al lloc on es desenvolupa el projecte pilot.