El Port de Barcelona fa un salt en l’electrificació del moll Adossat

La futura terminal d’MSC tindrà el primer OPS per a creuers del Port de Barcelona, el primer que es connectarà a la xarxa de mitja tensió desplegada amb el projecte Nexigen.

El Consell d’Administració del Port de Barcelona també ha adjudicat la connexió entre els molls de l’Energia i Adossat, essencial per subministrar electricitat als OPS del moll Adossat a la UTE de Naviera Dedalus i Catalana de Perforacions.

El Port de Barcelona ha licitat el restaurant de la nova Llotja de Pescadors.

31 gener 2024
Imatge
La futura terminal d’MSC al moll Adossat, actualment en construcció, serà la primera terminal de creuers equipada amb un OPS, gràcies a la galeria submarina de serveis connectarà els molls de l’Energia i Adossat.
Caption
La futura terminal d’MSC al moll Adossat, actualment en construcció, serà la primera terminal de creuers equipada amb un OPS, gràcies a la galeria submarina de serveis connectarà els molls de l’Energia i Adossat.

El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha iniciat avui el procés per licitar la construcció i posada en funcionament del primer sistema Onshore Power Supply (OPS) en una terminal de creuers, concretament el que s’instal·larà a la futura terminal d’MSC, actualment en construcció al moll Adossat. 

Aquest sistema, que permetrà subministrar electricitat als creuers que hi estiguin amarrats de forma que puguin aturar els seus motors i reduir les emissions, serà el primer que es connectarà a la xarxa de mitja tensió que es desplegarà amb el projecte Nexigen i que permetrà electrificar els principals molls del Port de Barcelona. 

La licitació, que haurà de rebre el vistiplau del Consell de Ministres, preveu un pressupost de 14.524.755,63 euros, incloent la redacció del projecte, la construcció i posada en marxa dels sistemes, així com el manteniment i l’operativa durant els dos primers anys de funcionament. Aquest format, clau en mà, permetrà que una mateixa empresa es faci càrrec del conjunt del projecte i la seva posada en marxa, agilitzant tot el procés. Es preveu que, un cop adjudicat, l’OPS estigui operatiu en dos anys, iniciant el subministrament elèctric a creuers l’any 2026, tal i com està previst en el projecte Nexigen. 

En paral·lel a aquesta licitació i també com a part del projecte Nexigen, el Consell d’Administració ha adjudicat avui la construcció d’una bateria de set conduccions soterrades que connectaran els molls de l’Energia i Adossat. La construcció permetrà connectar els OPS de les terminals de creuers del moll Adossat, com el que ha iniciat el procés de licitació avui, a la xarxa de mitja tensió que els subministrarà electricitat. 

La connexió, que creuarà el canal de navegació, tindrà una longitud de 700 metres i passarà a 32 metres sota el nivell del mar, també permetrà ampliar la xarxa de serveis generals del moll Adossat, que a mesura que es completa la seva ampliació i es construeixen les terminals projectades requereix una major capacitat de subministrament que la que permet oferir l’actual connexió de serveis, construida fa uns 20 anys per sota de la bocana Nord. 

Els treballs s’han adjudicat a la UTE formada per les empreses Naviera Dedalus i Catalana de Perforacions per un import de 14.955.143,82 euros i un termini d’execució de 28 mesos. D’aquesta forma, la connexió entre els molls de l’Energia i Adossat entrarà en funcionament gairebé al mateix temps que el primer OPS per a creuers. 

Restaurant de la nova Llotja de Pescadors 

El Consell d’Administració celebrat avui també ha convocat el concurs per a la concessió del restaurant de la nova Llotja de Pescadors. La licitació preveu l’obertura d’un restaurant de gairebé 300 metres quadrats amb una terrassa de 80 metres quadrats en la zona oberta al públic del nou edifici, que s’inaugurarà aquest estiu. Els plecs del concurs estipulen que el local haurà d’estar especialitzat en cuina mediterrània de qualitat vinculada al mar, amb protagonisme per als plats de peix, marisc i arrossos, i on es primarà l'ús del peix de proximitat. 

El concurs, que contempla una concessió per als propers 15 anys, també inclou un bar de 140 metres quadrats a la planta baixa de l’edifici, en aquest cas a la zona restringida per a pescadors i treballadors de la llotja. 

La finalització de la nova llotja suposarà l’obertura del moll de Pescadors al públic general, ja que l’edifici incorpora una passarel·la d’accés i espais a la primera planta per a que la ciutadania pugui veure en directe la subhasta del peix. El nou restaurant contribuirà a dinamitzar i fer encara més atractiu per al públic un espai del Port Vell que fins ara havia estat d’accés restringit.