El Port de Barcelona es presenta a l’Índia com aliat estratègic per incrementar les relacions comercials amb Europa

La jornada inaugural de la Missió Empresarial del Port de Barcelona ha congregat a Mumbai 120 representants institucionals i professionals del transport i la logística.

“El Port de Barcelona, per la seva posició com a hub per a Europa i el nord d’Àfrica, és també un aliat estratègic per facilitar l’accés de les empreses índies a un dels més grans mercats del món”, ha explicat Lluís Salvadó.

16 octubre 2023
Imatge
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, durant la jornada inaugural.
Caption
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, durant la jornada inaugural.

L’Índia és ja un mercat estratègic per al Port de Barcelona, però sobretot és un mercat estratègic per a Europa des d’ara i fins al 2030. Això és degut a les fortes relacions institucionals existents entre aquest país i la Unió Europea, l'extraordinària mida del seu mercat interior i l'enorme potencial de creixement de la seva estructura industrial i productiva. Però el Port de Barcelona, per la seva posició com a hub estratègic per a Europa i el nord d’Àfrica, és també un aliat estratègic per facilitar l’accés de les empreses índies a un dels més grans mercats del món. I així ha quedat de manifest avui a la conferència inaugural de la Missió Empresarial que el Port de Barcelona desenvolupa a Mumbai aquesta setmana. 

Durant aquesta sessió inaugural, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha explicat als aproximadament 120 representants institucionals i professionals del transport i la logística assistents que “volem ser un aliat estratègic de l'Índia i les seves empreses perquè puguin comptar amb nosaltres com una porta d'entrada a Europa segura, àgil i eficient”. Salvadó ha posat l’accent en dos dels objectius d’aquest viatge: “enfortir les relacions empresarials i institucionals entre empreses, entitats, associacions i organitzacions d'ambdós països i impulsar aliances estratègiques i augmentar l'eficiència de les cadenes logístiques des de l'origen fins a la destinació”. 

En aquest sentit, Carla Salvadó, subdirectora general de Comercial i Màrqueting del Port de Barcelona, ha resumit en quatre les fortaleses de Barcelona com a hub logístic estratègic per accedir al mercat europeu: la localització geogràfica, la concentració d’infraestructures logístiques en un mateix territori, la gran connectivitat del Port, amb costos de distribució reduïts i menor petjada de carboni que les cadenes logístiques que passen pel nord d’Europa, i l’existència d’importants clústers industrials de sectors com moda, químic, electrònic o automoció. Molts d’aquests sectors són també prioritaris per a l’economia Índia. 

Soci de referència 

Actualment, el Port de Barcelona lidera el comerç entre Espanya i l’Índia, canalitzant el 41% del comerç bilateral marítim entre ambdós països per valor de les mercaderies. L’any 2022 l’intercanvi de productes va sumar 2,3 milions de tones i 130.000 TEUs, amb un valor de 2.300 milions d'euros. Aquestes dades suposen una aportació important al comerç bilateral Espanya-Índia, que el darrer any va sumar 4.700 milions d’euros, segon dades del cònsol general a Mumbai, Fernando Heredia. “El Port de Barcelona és una porta d’Índia al món” i pot actuar no només com a plataforma d’entrada a Europa sinó també al nord d’Àfrica i al continent americà, ha assegurat el cònsol durant la seva intervenció. I ha afegit que la ubicació d’aquest port, mirant cap a l’est, i la del Port de Mumbai, que mira cap a l’oest, els fa aliats naturals per crear connexions beneficioses. 

Aquesta importància estratègica ha estat posada en relleu per la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, recordant que Catalunya és un lloc privilegiat del sud d’Europa per actuar com a centre de negocis internacional, tant pel pes del seu sector industrial, “del 20% de l’economia actualment però que volem incrementar al 25% l’any 2030”, com per les infraestructures logístiques de primer nivell i per la rellevància de la seva capital, Barcelona. 

Estratègies de futur 

L’estratègia del Port de Barcelona de descarbonització de l’activitat i d’impuls de la innovació és compartida també pels ports indis, tal i com han posat de manifest els representants del país en la conferència inaugural. Producció d’energies renovables, electrificació dels equipaments i impuls de l’economia circular són algunes de les línies de treball impulsades pels ports indis per assolir els seus objectius de descarbonització, segons ha explicat Shyam Jagannathan, Director General of Shipping of the Ministry of Ports, Shipping and Waterways. Com a exemples, l’any 2030 el govern de l’Índia projecta tenir connexions elèctriques als molls en el 100% dels seus ports i reduir en un 30% el consum d’aigua potable. Aquesta estratègia compartida obre “interessants oportunitats de col·laboració entre l’Índia i el Port de Barcelona, tant a nivell d’infraestructures com de companyies logístiques”, ha afegit Shyam Jagannathan. 

Anil Radhakrishnan, Board member i Chairman of Logistics Committee de la Bombai Chamber of Commerce and Industry, l’Índia busca solucions a aquests reptes de descarbonització i d’innovació del país amb iniciatives com un programa nacional de logística, un específic per al desenvolupament dels ports o un programa de finestra única, entre altres. 

Acords signats a l’Índia 

Avui també ha tingut lloc a Mumbai la signatura de diferents acords de col·laboració entre associacions catalanes i índies. Per una banda, Antonio Llobet, president del Col·legi d’Agents de Duanes de Barcelona, ha signat un acord amb la Brihanmumbai Custom Brokers Association. I Emili Sanz, president de l’Associació de Transitaris de Barcelona (ATEIA-OLTRA), ha estat l’encarregat de la signatura d’un acord amb la Federation of Freight Forwarders Associations in India. 

Eduard Rodés, director de l’Escola Europea-Intermodal Transport, ha firmat un acord amb aquesta darrera entitat amb el que es pretén donar resposta a la necessitat de construir comunitats portuàries millor formades, qualificades i digitalitzades per tal de millorar la relació comercial entre Espanya i l’Índia, i fer transaccions més eficients i fructíferes. Rodés té previst mantenir demà reunions amb diferents entitats per ampliar aquest acord en altres àmbits relacionats amb el sector logístic i portuari.