El Port de Barcelona bat el rècord de tràfic total amb 71 milions de tones mogudes el 2022

Els resultats econòmics deixen enrere la pandèmia, creixent per sobre de la xifra de negoci i el cashflow de 2019, i aporten robustesa financera per entomar els grans projectes que es desenvoluparan els propers anys.

Tràfics destacats, com el de passatgers i de vehicles, van camí de la recuperació.

Els contenidors han assolit uns resultats similars a l’any anterior, en un context de frenada dels tràfics marítims internacionals.

14 febrer 2023
Imatge
José Alberto Carbonell, director general del Port de Barcelona; Lluís Salvadó, president, i Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic-Financer.
Caption
José Alberto Carbonell, director general del Port de Barcelona; Lluís Salvadó, president, i Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic-Financer.

El Port de Barcelona ha superat els 70,9 milions de tones de tràfic total durant el 2022, cosa que significa un creixement del 6,9%, una xifra rècord: després de la forta recuperació de l’exercici anterior, enguany s’ha superat la xifra assolida l’any 2018, que tenia fins ara el rècord amb 67,8 milions de tones. El 2022, tots els segments de tràfic han experimentat resultats positius, tret dels contenidors, que s’han mantingut en els mateixos nivells de 2021 (-0,3%), i han superat els 3,5 milions de TEUs, un bon resultat si el comparem amb els ports de l’entorn.

Els sòlids a granel han tancat l’any amb 4,5 milions de tones, un increment del 2% respecte a l’any 2021, que ha estat possible pel creixement de les potasses (+53%) i la sal comuna (+10,3%), tràfics lligats a la nova terminal d’Iberpotash, i dels cereals i farines (+64%).

Els líquids a granel han assolit 15,6 milions de tones, amb un increment del 26,9%. Els hidrocarburs, la principal partida, amb 12 milions de tones, han crescut un 34,5%, impulsats per la benzina (+113%) i pel GNL, que ha sumat 3,9 milions de tones (+39,1). Les instal·lacions de GNL del Port de Barcelona, unes de les de més capacitat d’Europa, s’han convertit en magatzems estratègics per a l’abastiment d’aquest combustible al continent.

En el cas del tràfic de contenidors plens, la dada que millor reflecteix l’estat de l’economia, el Port de Barcelona ha reflectit la frenada dels tràfics marítims internacionals, tot i que en menor mesura que en d’altres ports de la regió. Els contenidors d’importació (+3,4%) i els de trànsit (+4,5%) mantenen les xifres positives, i han assolit un rècord històric, mentre que els d’exportació presenten xifres negatives (-5,9%).

La Xina, el primer mercat del Port de Barcelona, ha reduït les seves importacions en un -29,5%, mentre que les exportacions han crescut un 1%. Per contra, països com els Estats Units d’Amèrica o l’Índia han incrementat els seus tràfics en percentatges superiors al 10%.

Pel que fa al tràfic d’automòbils, destaca el seu bon comportament amb 591.015 unitats mogudes i un increment del 18,4%. És un molt bon resultat i més si es contextualitza en la situació d’incertesa de la indústria automobilística: les matriculacions a l’Estat espanyol van tancar l’any 2022 amb una caiguda del -5,4%, segons dades d’ANFAC. Diversos factors, com el tancament de la fàbrica de Nissan i la crisi de subministraments, han fet que les exportacions de vehicles nous hagin tancat l’any amb un descens del -7,9%. Per contra, les importacions (+63%) i els trànsits (+145,7%) han crescut amb molta força. “Això no és fruit de l’increment de la demanda, és degut a què noves marques han situat al Port com a hub de distribució, tant marítim com terrestre, dels seus vehicles fabricats a diferents mercats i que es distribueixen des d’aquí a la resta d’Europa”, ha explicat el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.

Cal esmentar el creixement experimentat pels vehicles elèctrics, fruit de l’aposta del Port per donar servei a aquest tipus de tràfic, que ja sumen pràcticament un 20% del total de les importacions, i han propiciat que la Xina es converteixi en el principal origen de les importacions de vehicles, i han relegat el Japó a la segona posició.

El moviment de passatgers ha continuat la seva recuperació després de l’aturada per la COVID. En el cas dels ferris, que s’han acostat als 1,6 milions de passatgers (+62%), s’han superat les xifres del 2019 gràcies, principalment, a l’increment dels passatgers amb les Illes Balears (el Marroc no va obrir les seves fronteres al passatge fins al maig del 2022). Per contra, la xifra de 2,3 milions de creueristes de l’any passat encara està molt per sota dels 3,1 de l’any 2019.

Resultats econòmics

El Port de Barcelona ha tancat l’any 2022 amb una xifra de negoci de 181 milions d’euros, que suposa un increment del 20% respecte l’any 2021 i un 5% per sobre de l’exercici anterior a la COVID, quan es van assolir els 172 milions d’euros. Cal destacar que aquest import rècord, del qual el tràfic de contenidors i el de líquids a granel en són els responsables en un 50%, hauria estat més alt si no s’hagués aplicat el Pla de Recuperació posat en marxa pel Port per al període 2021-2022 per tractar de pal·liar els efectes de la COVID en l’activitat portuària.

Els resultats d’explotació han estat de 54 milions d’euros, xifra excepcional durant aquest exercici en incorporar les provisions i ingressos atípics per litigis antics. L’EBITDA ha estat de 104 milions d’euros i el resultat de l’exercici 63 milions d’euros, un 66% superior al de l’anterior.

L’endeutament bancari a llarg termini s’ha reduït en 18 milions d’euros, i s’ha situat actualment en 124 milions; el cash flow operatiu s’ha situat en els 101 milions d’euros i el saldo de tresoreria ha arribat als 231 milions, una dada molt rellevant perquè, en un entorn econòmic incert, garanteix al Port de Barcelona una robustesa financera suficient per entomar els grans projectes que es desenvoluparan durant els propers anys. Aquests projectes es concentren principalment “en l’àmbit de l’electrificació de molls; en l’actualització de les infraestructures portuàries; en els nous accessos ferroviaris i en la millora del Port Vell”, segons ha explicat el president del Port, Lluís Salvadó, que ha quantificat “en uns 300 milions d’euros les inversions que farem en aquests àmbits durant els propers dos anys. Es tracta de projectes que o bé acabem de licitar i començaran ja o bé que licitarem durant aquest any”.

Els bons resultats econòmics del Port de Barcelona van acompanyats d’un notable increment en les aportacions que fa al sistema portuari espanyol. Així ho ha remarcat Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic Financer: “el Port de Barcelona és el principal contribuent al sistema portuari de l’Estat a través dels diferents instruments de solidaritat existents. L’any 2022 hem incrementat en un 55% la nostra aportació, que ha pujat fins a 16,5 milions d’euros”.