El Port de Barcelona aprova un Pla d’Actuació Estratègic per augmentar la capacitat ferroviària

El 2020 s’ha assolit el rècord de quota ferroviària amb un 15% dels contenidors i un 42% dels vehicles moguts en tren.

Aquest Pla, aprovat pel Consell d’Administració, proposa actuacions per etapes per assegurar l’increment de tràfics ferroviaris fins a tenir operatius els nous accessos.

28 abril 2021
Imatge
Terminal ferroviària al Port de Barcelona.
Caption
Terminal ferroviària al Port de Barcelona.

En la seva reunió d’avui, el Consell d’Administració ha aprovat el Pla d‘Actuació Estratègic per augmentar la capacitat ferroviària actual del Port de Barcelona, fins a la posada en marxa dels nous accessos ferroviaris. Es tracta d’un pla d’actuació per etapes que ha de permetre assegurar l'increment de tràfics ferroviaris amb les infraestructures actuals, facilitant així que el Port de Barcelona pugui seguir avançant en el foment de la intermodalitat i es potenciï el seu paper com a node logístic del nord-est peninsular i del sud d'Europa.

En concret, aquest Pla proposa, en la seva primera etapa, el disseny d’una nova Consigna General de Circulació, que defineix com circular a la zona de servei del Port, de manera que s’optimitzi, garantint absolutament la seguretat, la circulació de trens dintre del recinte portuari, fent compatible la circulació simultània de trens de diferent ample, permetent un mínim de tres circulacions per hora en un mateix sentit en qualsevol dels accessos principals al Port.

En una segona etapa, es crearà un Control de Trànsit Centralitzat (CTC). Això comportarà un canvi del model de gestió actual dels trens i una ampliació dels horaris de prestació dels serveis ferroviaris, així com canvis tecnològics en el control remot de la circulació i la construcció de noves infraestructures ferroviàries dintre del recinte portuari, com és el desdoblament de vies al moll Príncep d’Espanya i a la Dàrsena Sud o la inserció de carril UIC en l'accés del carrer 4, entre d’altres.

La tercera etapa d’aquest Pla, que es desenvoluparà a mig termini, implica la implantació d'un Centre de Comandament Ferroviari (CMF) que gestionarà de forma conjunta els nous accessos, una vegada estiguin operatius, i les actuals vies de la zona de servei del Port de Barcelona. Així mateix, aquest Centre de Comandament estarà preparat per integrar futures ampliacions de la infraestructura portuària, així com qualsevol nova necessitat ferroviària. Aquesta acció també comportarà canvis en la gestió ferroviària i en la tecnologia emprada, entre d’altres.

Licitació dels treballs de manteniment per 9,5 milions

El Consell d’Administració del Port de Barcelona també ha aprovat iniciar la licitació dels treballs d’obra civil i auxiliars de manteniment del recinte portuari per un valor estimat de 9,5 milions d’euros pel màxim contractual. El termini del contracte serà de dos anys, amb una primera pròrroga de 2 anys i un període addicional d’un any més.

L’objecte del contracte és l’execució dels treballs d’obra civil i altres feines auxiliars que puguin ser necessaris per a conservar les infraestructures existents en tot l’àmbit territorial del Port per a permetre i facilitar l’explotació portuària i la normal activitat. Queden excloses d’aquest contracte les activitats relacionades amb la neteja periòdica d’edificis, neteja viària, jardineria, manteniment elèctric i altres feines especialitzades.

L’Ajuntament de Barcelona sol·licita la retirada de l’ordre del dia del punt sobre l’Hermitage

El Consell d’Administració del Port de Barcelona no ha tractat avui la sol·licitud d’atorgament d’una concessió per part de Museu Hermitage Barcelona SL, punt que ha estat retirat de l’ordre del dia a petició expressa de l’Ajuntament de Barcelona per disposar de més temps per revisar tota la documentació del projecte.

El Port de Barcelona considera l’Hermitage un projecte cultural d’interès per a la ciutat, tenint en compte que la Llei de Ports preveu com a usos prioritaris en els espais port-ciutat els culturals. Exemples d’aquest ús cultural són el Museu Guggenheim de Bilbao o el Centro Botín de Santander.

El Port de Barcelona valora la voluntat de diàleg per part municipal i s’ofereix a intensificar les converses per mirar de trobar una solució definitiva.