El Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers avalua les iniciatives ambientals, socials i de mobilitat impulsades en el seu primer any de funcionament

El Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers ha celebrat avui la seva primera sessió plenària de l’any.

El integrants del Consell preparen el full de ruta per a aquest exercici 2024, garantint la continuïtat de les accions.

08 març 2024
Imatge
Reunió del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers.
Caption
Reunió del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers.

El Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers, impulsat pel Port de Barcelona i integrat per les diferents administracions, entitats i organismes relacionats amb aquest sector, ha celebrat avui la seva primera reunió plenària de l’any, una trobada enfocada en l’avaluació de les iniciatives ambientals, socials i de mobilitat impulsades durant el seu primer any de funcionament i en la preparació del full de ruta per a aquest exercici 2024, garantint la continuïtat de les accions encetades. 

Durant la reunió plenària celebrada avui, els tres Grups de Treball -qualitat ambiental, mobilitat i econòmic-social- han explicat en quin punt es troben les diferents accions que s’estan duent a terme. Entre els temes que han centrat la trobada destaca l’acord del Port de Barcelona amb la indústria de creuers per evitar el subministrament d’aigua als vaixells en situació d’emergència per sequera; l’entrada del sector marítim a l’EU Emissions Trading System (EU ETS) i les possibles afectacions en la indústria dels creuers; els projectes impulsats per monitoritzar la mobilitat dels creueristes i promocionar noves zones d’interès per a aquests públics; i les iniciatives endegades pel Grup Econòmic i Social en col·laboració amb CLIA i el Consorci d’Educació de Barcelona per detectar les oportunitats laborals existents al sector així com la definició de perfils que s’adeqüin a aquestes necessitats, entre altres. 

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha fet balanç de les fites aconseguides durant el 2023 en compliment de l’acord de 2018 amb l’Ajuntament de Barcelona per allunyar l’activitat de creuers de les zones urbanes, concentrant-la al moll Adossat i fent-la més sostenible. Un dels aspectes més destacats ha estat el tancament, a principis d’octubre, del moll Barcelona Nord per a l’operativa de creuers i ferris, el que suposa allunyar més de 3 quilòmetres de les zones urbanes unes 340 escales anuals de vaixells. 

Pel que fa a aquest any 2024, Salvadó ha recordat que ja s’ha iniciat el procés per licitar el primer sistema Onshore Power Supply (OPS) en una terminal de creuers per subministrar energia d’origen renovable als vaixells quan estiguin amarrats, reduint així les emissions. Es tracta de l’OPS que s’instal·larà a la futura terminal d’MSC Cruises, actualment en construcció al moll Adossat. El president del Port de Barcelona ha confirmat que cada vegada són més els creuers que utilitzen el GNL com a combustible de transició. Aquest any, el 22% de les escales de creuers al Port de Barcelona correspondran a vaixells que funcionen amb GNL, un combustible que permet eliminar el 100% de les emissions d'òxids de sofre (SOx) i les partícules en suspensió; fins al 70% de les emissions d'òxids de nitrogen, i fins a un 20% de les emissions de CO₂ respecte als combustibles tradicionals. 

En els propers mesos, el Port seguirà avançant en el compliment dels seus compromisos amb la licitació de la setena i última terminal de creuers que s’instal·larà al moll Adossat; la posada en marxa de la nova terminal que MSC Cruises està construint en l’actualitat i el tancament, l’any 2026, de la terminal de creuers Sud del moll de Barcelona. El compliment de l’acord amb l’Ajuntament suposa una inversió total aproximada de 335 milions d’euros, dels que 140 milions corresponen al Port de Barcelona i 195 milions a inversió privada. 

El Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers treballa per a la millora de l’impacte que el turisme de creuers té a la capital catalana i està integrat per representants del Port de Barcelona; de l’Ajuntament de Barcelona; la Generalitat de Catalunya; la Diputació de Barcelona; la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya; la CLIA (Cruise Lines International Association); el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), Turisme de Barcelona i entitats econòmiques i socials i de la Comunitat Portuària com són: la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball, PIMEC, Barcelona Oberta, els sindicats CCOO i UGT, la Federació d’Associacions de Veïns/es de Barcelona-FAVB, les associacions de guies AGUICAT I APIT o l’Institut Metropolità del Taxi, entre altres.