Damià Calvet: “El Port de Barcelona tanca 2021 amb un cash flow de 83 M€, el que ens permet seguir desenvolupant la nostra agenda estratègica”

El Port de Barcelona ha tancat l’any 2021 amb una xifra de negoci de 151 milions d’euros, que suposa un increment del 9% respecte l’any 2020.

En el tràfic de contenidors, l’any 2021 s’han batut rècords, sumant 3,5 milions de TEU i un creixement del 19,3%.

16 febrer 2022
Imatge
Miriam Alaminos, subdirectora general d'Econòmic Financer del Port de Barcelona; Damià Calvet, president, i José Alberto Carbonell, director general, al World Trade Center.
Caption
Miriam Alaminos, subdirectora general d'Econòmic Financer del Port de Barcelona; Damià Calvet, president, i José Alberto Carbonell, director general, al World Trade Center.

El Port de Barcelona ha tancat l’any 2021 amb una xifra de negoci de 151 milions d’euros, que suposa un increment del 9% respecte l’any 2020. Aquesta dada positiva està en línia amb l’increment del moviment de mercaderies, tot i que, com ha explicat aquest matí el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, “el creixement dels tràfics és encara superior al de la xifra de negoci perquè aquesta inclou el paquet d’ajuts econòmics que el Port de Barcelona té en marxa per afavorir la recuperació econòmica i mitigar els efectes de la pandèmia”.

El Pla de Recuperació, que es va posar en marxa el 2021 i que encara està vigent aquest any, s’ha traduït en un estalvi directe per als operadors del Port de Barcelona de gairebé 11 milions d’euros, que l’Autoritat Portuària ha deixat d’ingressar. Aquest suport a l’activitat de les empreses, que es tradueix en beneficis per a tota la societat, fa del Port de Barcelona “un protagonista principal de la recuperació accelerada de l’economia i de l’ocupació dels efectes de la pandèmia”, ha assegurat el president.

Damià Calvet ha afegit que “el Port de Barcelona tanca 2021 amb un cash flow de 83 M€, el que ens permet seguir desenvolupant la nostra agenda estratègica i crear les condicions necessàries per fer créixer l’economia”. El cash flow operatiu augmenta un 25% respecte a 2020, recuperant els nivells habituals del Port. Aquesta dada mostra la seva robustesa financera i el potencial inversor.

Durant la presentació de resultats de l’exercici de 2021, la subdirectora general d’Econòmic Financer, Miriam Alaminos, ha explicat que s’han executat inversions per import de 69M€. Una de les inversions més importants ha estat l’adquisició dels terrenys que TOTAL Petrochemicals tenia a la ZAL Port i que ara s’incorporarà al domini portuari.

Resultats de tràfic

Pel que fa als tràfics, el balanç de l’any és positiu si tenim en compte que el tràfic total del Port ha estat de 66,4 milions de tones el que significa un creixement de l’11,8%. Aquesta dada és important perquè no només representa un increment de l’11,8% respecte a 2020 sinó que “només ens hem quedat un 1,5% per sota del tràfic total assolit l’any 2019, abans de la pandèmia, quan vam batre el nostre rècord històric”, ha explicat Damià Calvet. Això ha estat possible perquè tots els tràfics principals, a excepció dels líquids a granel, han tancat l’any en positiu.

En el tràfic de contenidors, l’any 2021 s’han batut rècords, sumant 3,5 milions de TEU i un creixement del 19,3%. La comparativa amb l’any 2019 també és positiva, amb un increment del 6,2%. El director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha destacat que “en el cas del tràfic de contenidors plens, l’increment respecte a l’any 2019 és del 9%, amb resultats positius tant en exportacions i importacions, que creixen un 10 i un 5%, respectivament, com en trànsits, que experimenten un increment del 14%”. Aquests bons resultats suposen que “el rècord assolit en el tràfic total de contenidors es repeteix tant en els contenidors d’exportació com en els d’importació i en els trànsits”, remarca Carbonell.

“Això ha estat possible perquè cada vegada més navilieres confien en el Port de Barcelona, i no només per a moure exportacions i importacions, sinó també per als seus transbordaments. I això es tradueix en una, encara més gran, diversificació de clients. La bona productivitat de les terminals del Port de Barcelona i l’elevada qualitat de l’estiba, lligat a la bona xarxa de serveis fan possible que siguem una de les primeres alternatives per a les navilieres”, conclou el director general.

Quant a la càrrega convencional, que majoritàriament inclou el tràfic ro-ro, s’ha registrat un moviment de 397.000 UTIS durant 2021, amb un alça del 14,3% respecte a 2020. En l’àmbit del tràfic de vehicles nous, un dels segments més afectats per l'actual context d'incertesa i crisi econòmica derivada de la pandèmia, s’ha aconseguit un creixement del 3,9%, amb 499.000 unitats mogudes.

En l’apartat de líquids a granel, el moviment assolit l’any 2021 ha estat de 12,4 milions de tones, amb una caiguda del 3,4%. I en el cas dels sòlids a granel, l’any es tanca amb un moviment de 4,5 milions de tones, un 9,9% més respecte a 2020.

L’aposta que el Port de Barcelona fa des de fa anys per la intermodalitat i la sostenibilitat ambiental ha donat com a resultat un notable increment del tràfic ferroviari. Així, l’any 2021 ha acabat amb 318.971 contenidors entrant o sortint del recinte portuari en tren, xifra que suposa un creixement del 18,4% respecte a l’any anterior, incrementant la quota de mercat d’aquest mode de transport fins al 15,5%, assolint un nou rècord anual. Tenint en compte aquestes xifres, el tràfic ferroviari del Port de Barcelona suposa un estalvi anual de 46.315 tones de CO2 o el que és el mateix: evitar el pas de 197.928 camions per la carretera.

El passatge ha estat durant l’any 2021 un dels tràfics més afectats per la pandèmia al Port de Barcelona. El dia 13 de març de 2020 es va prohibir el tràfic de passatgers. En el cas dels creuers, la prohibició no es va aixecar fins al juny de 2021. En aquest escenari, el tràfic de passatgers al Port de Barcelona l’any 2021 ha sumat prop d’1,5 milions de persones, creixent un 74,7% respecte a 2020. Segueix, però, un 67,6% per sota dels tràfics de 2019. La recuperació en el cas dels ferris ha estat més accelerada, situant-se un 34,4% per sota dels tràfics pre-pandèmia. En el cas dels creuers, els tràfics estan un 83,4% per sota de l’any 2019. Tot i així, la dada de 521.000 creueristes amb què s’ha tancat l’exercici és positiva i fa pensar que la recuperació continuarà enguany.

Mercats més dinàmics

Durant l’exercici de 2021, els països que han tingut un comportament més dinàmic en els seus intercanvis amb el Port de Barcelona han estat, en el cas de les exportacions en contenidor: la Xina, els Estats Units, la Unió dels Emirats Àrabs, Algèria i l’Aràbia Saudita. Pel que fa a les importacions, els principals mercats emissors de les mercaderies que arriben al Port de Barcelona han estat: la Xina, Turquia, la Índia, els Estats Units i Corea del Sud, en aquest ordre.