03

Gestió
i àmbit de negoci

03

Gestió
i àmbit de negoci

.

Més enllà de la infraestructura, el Port de Barcelona és el conjunt d’activitats que hi duen a terme organitzacions gestionades independentment, però coordinades i liderades per l’Autoritat Portuària de Barcelona i amb una estratègia global comuna.

La infraestructura

El Port de Barcelona és la principal infraestructura de transport i serveis de Catalunya i un port de referència de la regió euromediterrània.

Disposa de 79 línies regulars que connecten, de manera directa, la capital catalana amb 188 ports dels cinc continents i hi treballen més de 450 organitzacions.

És el primer port de l’Estat per a tràfics internacionals i està especialitzat en càrrega general i mercaderies d’alt valor afegit.

El Port s’estructura entorn de tres grans unitats de negoci:

  • El port comercial, que concentra les activitats dedicades a tràfics específics.

  • El port logístic, lligat al comercial i base per consolidar el model de port en xarxa.

  • El port ciutat, part del port recuperada per a usos urbans, nàutics i esportius.

Governança i funcionament - Òrgans de govern

Consell d’administració de l’Autoritat Portuària de Barcelona

  • Presidenta
    ⎯ Mercè Conesa i Pagès

  • Vocal nat
    ⎯ Francisco J. Valencia Alonso, capità marítim

  • Director general
    ⎯ José Alberto Carbonell Camallonga

  • Vocals en representació de l’Administració general de l’Estat
    ⎯ Teresa Cunillera i Mestres, delegada del Govern a Catalunya
    ⎯ Álvaro Sánchez Manzanares, secretari general de Ports de l’Estat
    ⎯ Cristina Ozores Jack, advocada de l’Estat

  • Vocals en representació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya
    ⎯ Antoni Llobet de Pablo, president del Col·legi Oficial d’Agents de Duanes
    ⎯ Xavier Tàrraga Martínez, coordinador de la zona catalana-balear de la Coordinadora Estatal d’Estibadors
    ⎯ Jordi Trius Traserra, president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona
    ⎯ Emili Sanz Martínez, president de l’Associació de Transitaris, Expedidors Internacionals i Assimilats (ATEIA-OLTRA Barcelona)

  • Vocals en representació dels municipis en què està localitzada la zona de servei del Port de Barcelona
    ⎯ Janet Sanz Cid, segona tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona
    ⎯ Lluís Mijoler Martínez, alcalde de l'Ajuntament del Prat de Llobregat

  • Vocals en representació de les cambres de comerç, d’organitzacions empresarials i sindicals i sectors rellevants en l’àmbit portuari
    ⎯ Xavier Sunyer i Déu, Cambra de Comerç de Barcelona
    ⎯ Xabier María Vidal Niebla, president de l'Associació d'Empreses Estibadores Portuàries de Barcelona
    ⎯ José Pérez Domínguez, CCOO
    ⎯ Carlos González Quirós, UGT


És el màxim òrgan de govern del Port de Barcelona i hi estan representades les principals administracions públiques amb interessos en el Port, així com els agents socials i sectors rellevants en l’àmbit portuari.

Comitè de Direcció de l’Autoritat Portuària de Barcelona


Composició del Comitè de Direcció, 2019


És l’òrgan de gestió que aplega les diferents àrees funcionals de l’Autoritat Portuària de Barcelona. El formen, entre d’altres, els subdirectors i subdirectores generals i els directors i directores de les diferents àrees que constitueixen l’organització.

Des de les àrees i departaments de l’APB es gestiona la infraestructura en general i es planteja i lidera l’estratègia comuna de tot el Port de Barcelona i la seva Comunitat Portuària.

Consell Rector per a la Promoció de la Comunitat Portuària de Barcelona


Organització de la Comunitat Portuària


El Consell Rector està constituït per un total de 65 professionals de les empreses participants i s’estructura en un Comitè Executiu i 8 Grups de Treball. Aquests estan organitzats per escenaris estratègics i integrats per representants dels agents i actors del Port, tots tècnics i experts de la Comunitat Portuària.

Els principis d’actuació

Transparència

L‘Autoritat Portuària de Barcelona posa a disposició informació de diferent tipus (institucional, organitzativa i de planificació; de rellevància jurídica; i econòmica, pressupostària i estadística), tant a través de la pàgina web com a través del portal Opendata.

Ètica i integritat

El Codi ètic del Port de Barcelona, aprovat el maig de 2015, té com a finalitat establir els valors i les pautes de conducta que han de presidir el comportament de totes les persones que hi treballen, tant en el desenvolupament diari com en les relacions que es mantenen amb els grups d'interès. 

Sostenibilitat

El Port de Barcelona es va adherir des d’un inici, el 2015, al Pacte Mundial de les Nacions Unides i als seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). El compromís s’ha vist reforçat aquest any 2019 amb la reunió de treball mantinguda el mes de gener entre la presidenta del Port i el president de la Xarxa Espanyola del Pacte Mundial de les Nacions Unides.

Aportació de valor

L’objectiu prioritari del Port de Barcelona és l’impuls sostenible de l’activitat portuària i de les cadenes logístiques que fan servir el Port.

El Port de Barcelona és un dels principals vertebradors de desenvolupament econòmic del país. Té un paper clau en la internacionalització de les empreses, ja que actua com a enllaç físic entre aquestes i els seus mercats i representa un dels principals factors de competitivitat per a la localització d’empreses. 

L’activitat del Port de Barcelona genera un VAB total a l’economia de 3.531 milions d’euros, que representen l’1,7% del VAB de Catalunya. El Port genera 41.200 llocs de treball directes i indirectes, que suposen un 1,1% de l’ocupació total de Catalunya.


milions d’euros

%
VAB de Catalunya


llocs de treball

%
ocupació total de Catalunya

El Port de Barcelona articula en el seu III Pla estratègic la voluntat d’aportar valor a l’entorn i la societat a través de la definició de missió, visió i objectiu estratègic.

La missió

“Contribuir a la competitivitat dels clients del Port mitjançant la prestació de serveis eficients que responguin a les seves necessitats de transport marítim, transport terrestre i serveis logístics.”

La visió

“Barcelona: el port solució d’Europa a la Mediterrània.”

L’objectiu estratègic

“Esdevenir el primer centre de distribució euroregional a la Mediterrània en competència amb els ports del nord d’Europa.”

Estratègia i Promoció

El port en xarxa

El Port desenvolupa des de fa anys una xarxa de serveis i infraestructures en punts estratègics dels mercats propers, per tal de facilitar l’encaminament de les càrregues entre aquestes zones i la capital catalana: l’anomenat “port en xarxa”.

Connexions del Port de Barcelona amb el hinterland, 2019

Terminals marítimes interiors

Aquest 2019 les tres principals terminals en volum d’activitat han registrat augments significatius i rècords de tràfic.


Terminal Marítima de Zaragoza
(tmZ):

TEU (+10%)

Terminal Intermodal Centro – Puerto seco de Azuqueca de Henares (Guadalajara):

TEU (+19%)

Terminal de Contenidors de
Saint-Charles (Perpinyà):

UTI (+25,3%)

Serveis ferroviaris

L’any 2019 s’han consolidat i ampliat els següents serveis ferroviaris:

  • Servei de vehicles amb Alemanya: serveis setmanals.

  • Servei per a contenidors amb Miranda de Ebro (Burgos): serveis setmanals.

  • Servei per a semiremolcs gruables i contenidors amb Luxemburg: serveis setmanals.

  • Servei per a contenidors (sobretot reefer) amb Rotterdam: serveis setmanals.

Serveis de short sea shipping

unitats

Les 153.692 unitats de transport intermodal (UTI) registrades el 2019 es tradueixen en una xifra idèntica de camions desviats de les carreteres al mode marítim, més eficient a nivell econòmic i mediambiental.

Promoció comercial

Representacions del Port

El Port de Barcelona compta amb vuit representacions comercials, que tenen l’objectiu tant de consolidar i fer seguiment de l’estratègia del port en xarxa en els mercats propers com de reforçar i establir noves relacions en els mercats llunyans.

Hinterland: a Saragossa, centre-nord peninsular, Madrid, Lió i Tolosa (França);
Foreland: a l’Argentina, la Xina i Japó.

Participació en fires i congressos

Amb la participació en fires i congressos de l’àmbit del transport, la logística, productes especialitzats i tecnologia el Port pretén promoure, consolidar i posicionar els seus tràfics estratègics; estudiar de primera mà les tendències del mercat i les necessitats d’usuaris i operadors, i actuar com a paraigües de la Comunitat Portuària, a través de la promoció de participacions conjuntes per crear sinergies i afegir valor i competitivitat a les empreses del sector.

  • Participació amb estand propi a fires internacionals de logística i transport

    - Intermodal South America, Sao Paulo (març)

    - Transport Logistic, Munic (juny)

    - Saló Internacional de la Logística (SIL), Barcelona (juny)

    - China International Logistics Fair (CILF), Shenzhen (octubre)

  • Presència en fires especialitzades en el tràfic de fruites i verdures (productes frescos)

    - Fruit Logistica, Berlín (febrer)

    - Medfel, Perpinyà (abril)

    - Fruit Attraction, Madrid (octubre)

  • Presència en fires especialitzades en el tràfic de creuers

    - Cruise Shipping Miami - Seatrade, Miami (abril)

    - Seatrade Europe, Hamburg (setembre)

  • Presència en fires o conferències destacades per la rellevància de la zona geogràfica o mercat

    ÀSIA

    - 11th WCA Worldwide Conference, Singapur (març)*

    - 16th SINO International Freight Forwarders Conference, Xangai (setembre)*

    - SINO European Freight Forwarders Conference, Barcelona (juny)*

    - China International Import Expo (CIIE), Xangai (novembre)

    - *A càrrec de l’organització WCA (World Cargo Alliance),segons el conveni entre les associacions WCA i China International Freight Forwarders Association (CIFA, ATEIA i el Port de Barcelona

    NORD D’ÀFRICA

    - VIII Encuentro Hispano-Marroquí, Tànger (novembre)

    MERCAT FRANCÈS

    - Top Transport Europe, Marsella (octubre)

    - World Class Logistics, París (novembre)

  • Participacions en altres fires, congressos i conferències rellevants

    - Breakbulk Europe, Bremen (maig)

    - Petrochemicals Global Logistics Convention (PGLC), Marsella (juny)

    - Automotive Logistics Europe, Munic (juliol)

    - Congreso de Puertos Lationamericanos APPA, Valparaíso (octubre)

    - Smart Port Piers of the Future, Barcelona (novembre)

  • Participació en conferències organitzades per associacions de les quals el Port de Barcelona és soci

    - Sobre tràfic d’automòbils, organitzades per l’associació The Association of European Vehicle Logistics (ECG)

    - Sobre transport marítim de curta distància (TMCD), organitzades per l’associació Shortsea Promotion Center (SPC)

    - Sobre tràfic de cafè, organitzades per l’European Coffee Federation (ECF)

Missió empresarial del Port de Barcelona al Japó

La 21a edició de la Missió Empresarial del Port de Barcelona ha estat formada per una delegació de 63 persones, que del 8 al 14 de novembre han visitat les ciutats japoneses de Tòquio i Yokohama, on s’han celebrat visites, jornades empresarials, reunions i contactes bilaterals. La missió ha rebut una valoració de 8,4 punts sobre 10.

Dades i desenvolupament de la missió:

assistents a la jornada empresarial

assistents al seminari tècnic

reunions de 5 agendes de contacte preparades per ACCIÓ Tokyo

visites i reunions institucionals i comercials de la presidenta del Port

Promoció de la Comunitat Portuària

Dels diversos projectes en què han treballat els 8 Grups de Treball de Consell Rector per a la Promoció de la Comunitat Portuària durant el 2019 destaquen els següents resultats obtinguts:

Grup d’estratègia i innovació

  • Identificació de com les principals tendències globals afectaran el Port de Barcelona.

  • Estimació de l'evolució futura dels principals tràfics.

  • Identificació de debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden impactar en l’activitat com a port.

  • Disposar d’informació de l'entorn (feedback) sobre la missió, la visió i les línies d'acció proposades pel Port de Barcelona.

Grup de Formació i ocupació

  • Redacció d’un argumentari per proposar la creació d’un consell sectorial de logística i transport.

  • Finalització, publicació, difusió i manteniment del mapa de recursos formatius vinculats a l'activitat portuària.

  • Estudi de viabilitat d'un centre internacional de referència per a les activitats de repair and refit a Barcelona.

  • Difusió de l’FP dual en el sector logístic portuari mitjançant una jornada informativa.

  • Donar a conèixer el Port de Barcelona i les professions del sector als estudiants.

Grup de Sostenibilitat i medi ambient

  • Presentació de la Memòria del Pla de sostenibilitat sectorial 2018.

  • Agrupar empreses del recinte portuari per fer una licitació conjunta de subministrament elèctric amb la finalitat d’aconseguir preus més avantatjosos.

  • Presentar l’hidrogen com a combustible de zero emissions i conèixer experiències d’ús de l’H2 com a combustible de transport..

  • Presentació final del projecte Cleanport.

  • Estudi del potencial generador d’energia eòlica a la zona portuària.

La qualitat com a eina de competitivitat

El Port de Barcelona orienta esforços i objectius per tal d’assolir un nivell d’eficiència i qualitat que li permeti diferenciar-se dels seus ports competidors i alhora vagi en benefici de la millora de la competitivitat dels seus clients.

El sistema de qualitat

El Sistema de qualitat del Port de Barcelona està gestionat pel Departament d’Operacions de Mercaderies i Qualitat (DOMQ) de l’Autoritat Portuària i el 2019 ha superat la corresponent auditoria de seguiment de la certificació ISO 9001.


La marca de qualitat: Efficiency Network

En l’eficiència dels processos garantits per la Marca s’han mantingut els índexs registrats l'any anterior, especialment de les cadenes logístiques certificades.

activitats certificades (+7%)

En l’àmbit del tràfic de contenidors s’han realitzat 183 informes (més de 753.000 dades analitzades).

% En l’àmbit dels serveis al vaixell, el grau de compliment dels estàndards de qualitat ha superat el 90%.

ODS als quals es dona resposta en aquest capítol: