01

Carta de
la presidenta

01

Carta
de la presidenta

.

Aquesta Memòria 2019 del Port de Barcelona és, sens dubte, una publicació històrica perquè, per primera vegada, integra la Memòria Anual de l’Autoritat Portuària, document de resum de l’actuació de l’entitat durant tot un any, i la Memòria del Pla de sostenibilitat sectorial, que recull les accions de diferents organitzacions de la Comunitat Portuària de Barcelona especialment compromeses amb la sostenibilitat.

És, per tant, aquesta Memòria 2019 destacable per dos motius. En primer lloc, perquè uneix les accions de l’ens gestor del Port de Barcelona i de la seva Comunitat Portuària, i posa així negre sobre blanc els estrets lligams que existeixen en el dia a dia de tots i cadascun dels actors que formem part d’aquesta realitat. En segon lloc, perquè la sostenibilitat adquireix un protagonisme absolut i palpable a mida que anem desplegant els diferents continguts d’aquesta publicació.

En aquest document parlem, per tant, com a Port de Barcelona per fer referència a les dades relatives a l’Autoritat Portuària, que exerceix un paper de lideratge i responsabilitat de gestió de la Comunitat Portuària en el seu conjunt. A la vegada, aquesta última fa referència a totes les organitzacions públiques i privades implicades en l’activitat portuària.

La nostra intenció en unificar continguts no és una altra que posar de manifest la cerca del compromís total de la Comunitat Portuària de Barcelona amb el desenvolupament sostenible des d’una perspectiva àmplia que abasta tant la sostenibilitat mediambiental com la social i l’econòmica.

Avui, el Port de Barcelona és el principal hub logístic del sud d'Europa i de la Mediterrània i mou cada any mercaderies per valor de més de 86.000 milions d'euros. El Port i la seva Comunitat Logística-Portuària estan integrats per 450 empreses i 41.000 treballadors i per ell passa més del 80% del comerç marítim de Catalunya i el 22% de l'Estat.

Som una eina per a la internacionalització de les empreses, que les fa més competitives en tant que facilita les operacions d'importació i exportació. Ajudar el sector econòmic és, per tant, un dels objectius prioritaris facilitant les activitats comercials i logístiques de forma sostenible. Però no podem treballar en el present sense tenir en compte els efectes sobre el futur. Per això, utilitzem la digitalització per ser un port intel·ligent, un port smart, i avançar cap a la transició ecològica. Aquests són dos aspectes claus per encarar els reptes de futur.

És important recordar també que en aquesta Memòria de l’any 2019 volem fer palès que el Port de Barcelona en el seu conjunt, liderat des de l’Autoritat Portuària, té alineades les seves estratègies amb els Objectius de l'Agenda 2030 establerts per l’Organització de Nacions Unides (ONU). Entomem el nostre compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb el desenvolupament de tot un seguit d’accions, recollides en aquesta publicació, per afavorir el sorgiment d’una economia i una forma de vida més igualitària, inclusiva i sostenible.

En la Cimera de Desenvolupament Sostenible de l’any 2015, els 193 estats membres de l’ONU van arribar a un consens respecte a la nova agenda de grans reptes mundials. El document “Transformar el nostre món: l’Agenda de 2030 per al Desenvolupament Sostenible”, que fixa 17 ODS i 169 metes, ha de servir de pla d’acció perquè la comunitat internacional i els governs nacionals promoguin la prosperitat i el benestar comú en els propers anys.

Els ODS se centren en els tres elements del desenvolupament sostenible que, interconnectats, són a la vegada els eixos sobre els que s’articula el III Pla estratègic del Port, actualment en vigor, i també aquesta Memòria: creixement econòmic, inclusió social i protecció ambiental.

En els últims anys, en la Comunitat Portuària han guanyat protagonisme les polítiques destinades a aportar valor afegit als nostres serveis, també valor ambiental i social, en línia amb els ODS. I un dels projectes més rellevants en aquest sentit és el que ens permetrà assolir el nostre objectiu de convertir-nos en un port neutre en emissions de carboni, un valor afegit que podran sumar els nostres clients a les seves cadenes logístiques per reduir la seva petjada de carboni.

Aquest projecte no és altre que el Pla d’electrificació de molls que, amb una inversió aproximada de 60 milions d’euros, ens permetrà reduir des d'ara i fins l’any 2030 més del 50% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle de l'activitat portuària. I no només això. Amb l'electrificació dels molls, que permetrà la connexió elèctrica dels vaixells que arriben al Port de Barcelona reduirem un 51% les emissions en òxids de nitrogen i un 25% les de partícules en suspensió el 2030.

L’impuls de la intermodalitat, estratègia iniciada ja fa uns anys, és un altre dels aspectes en els quals treballem per fer de l’operativa portuària una activitat cada vegada més sostenible. La intermodalitat significa potenciar els modes de transport menys contaminants, com el marítim i el ferroviari, amb l’elecció de la solució òptima per a cada enviament. Fruit d’aquesta política endegada pel Port de Barcelona, el 2019 s’ha mantingut l’evolució positiva de les mercaderies transportades pels serveis de transport marítim de curta distància, incloses les Autopistes del Mar, sumant més de 410.000 unitats de transport intermodal (UTI). També es manté la quota del transport ferroviari, que ha arribat al 13% en el cas dels contenidors i al 35,5% pel que fa als vehicles. Aquesta estratègia d’impuls intermodal ens ha permès reduir les emissions de l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire de l’entorn: el 2019 vam poder estalviar 50.000 tones de CO2.

En aquesta línia, un dels actes més destacats de l’any 2019 per al Port de Barcelona ha estat el reforç de la nostra adhesió al Pacte Mundial i als Objectius de Desenvolupament Sostenible mitjançant una reunió de treball celebrada el mes de gener, que vaig tenir el plaer de compartir amb el president de la Xarxa Espanyola del Pacte Mundial de les Nacions Unides, i en la qual es van tractar diferents fórmules perquè la instal·lació catalana segueixi aprofundint en el desenvolupament sostenible de l’activitat portuària i del seu entorn.

El Port de Barcelona fa una ferma aposta per la sostenibilitat i en la nova dècada destinarà molts dels seus recursos, tant econòmics com humans, al desenvolupament de projectes relacionats amb l’actual emergència climàtica. Europa ha iniciat el camí per convertir-se en el primer continent climàticament neutre l’any 2050, un Green Deal del qual el Port de Barcelona ni pot ni vol mantenir-se al marge.

Mercè Conesa

Presidenta del Port de Barcelona