Estratègia i promoció

Participació en organitzacions i projectes

Organitzacions internacionals

European Sea Ports Organisation (ESPO)

  • Membre del Comitè Executiu

  • Presidència del Comitè de Governança Portuària

El 2017 el Port de Barcelona ha organitzat la conferència anual de l’ESPO, amb el títol Ports in a changing climate, a changing world (“Ports en un clima canviant, un món canviant”), amb l’assistència de més de 260 representants del sector marítim i institucions europees.

International Association of Ports and Harbours (IAPH)

  • Presidència

  • Vicepresidència del Comitè de Facilitació del Comerç i Port Community Systems

L’Associació Internacional de Ports és l’únic fòrum reconegut com a portaveu del sector portuari mundial, i els seus ports aglutinen prop del 80% del tràfic mundial de contenidors i més del 60% en tones.

Intermed

  • Membre fundador i del Comitè Executiu

Aquesta associació integrada pels ports de Barcelona, Gènova i Marsella ha organitzat a aquesta darrera ciutat el primer Medports Workshop, en què s’han discutit solucions per reduir les emissions de CO2 als ports mediterranis.

Medcruise

  • Membre de l’associació

Aquest any ha finalitzat la participació del Port de Barcelona com a membre de la Junta Directiva de l’associació de ports de creuer de la Mediterrània, però continua participant activament en totes les assemblees i grups de treball.

Altres organitzacions en què el Port participa activament:

  • Association Internationale Villes et Ports (AIVP)

  • Association of European Vehicle Logistics

  • Association of the Mediterranean Chambers of Commerce and Industry (ASCAME)

  • Coffee Federation, European Intermodal Association

  • FERRMED

  • Interferry

  • World Association for Waterborne Transport Infrastructure (PIANC)

Organismes vinculats al mercat xinès

Per al Port de Barcelona és clau mantenir una estreta relació amb el mercat xinès, principal soci comercial en el tràfic de contenidors, amb una quota del 22%.

Barcelona China’s European Logistics Centre (BARCELOC)

Projecte comú del Port de Barcelona, Catalonia Trade & Investment i l’Ajuntament de Barcelona, que té l’objectiu de captar centres de distribució multipaís per a Barcelona.

Com a principal novetat l’any 2017 s’ha ampliat el ventall de països als quals es dirigeix el projecte, inicialment pensat per al mercat xinès. En aquest sentit, s’han rebut 26 consultes d’empreses de diferents països (la Xina, el Japó, l’Índia, França, EUA i Canadà, entre d’altres), interessades en Barcelona per instal·lar- hi una fàbrica o un magatzem logístic i/o replantejar els seus fluxos logístics cap al sud d’Europa.

S’han desenvolupat activitats de promoció al foreland, com ara l’organització d’un dinar col·loqui a Tòquio, amb 16 empreses japoneses de diversos sectors i la participació a la fira China International Logistics & Transportation Fair, a Shenzhen.

Càtedra de Logística-China Europe International Business School (CEIBS), Xangai

Patrocinada pel Port de Barcelona, i fruit del conveni de col·laboració entre les plataformes telemàtiques d’aquest darrer (PortIC) i del port de Xangai (Shanghai E&P International).

L’any 2017 ha continuat el projecte pilot per desenvolupar el servei Track&Trace de contenidors, d’intercanvi d’informació per fer visible la cadena de transport a importadors i exportadors.

S’ha iniciat l’estudi “Cross Bording E-Commerce” sobre comerç electrònic entre Europa i la Xina, que té previst presentar les primeres conclusions a finals del 2018.

Principal soci comercial en el tràfic de contenidors

Organitzacions nacionals

En l’àmbit de l’Estat espanyol, el Port és membre o participa en les associacions següents:

  • Associació Espanyola de Promoció del Transport Marítim de Curta Distància

  • Federació Espanyola del Cafè (FEC-ANCAFE)

  • Barcelona Centre Financer Europeu

  • Associació Espanyola del Gas Natural per a la Mobilitat (GASNAM)

  • Clúster Agroalimentari de la UPC

  • Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCCL)

  • Fòrum Marítim Català

Projectes internacionals

El Port de Barcelona continua participant en diversos projectes internacionals que reben ajuda financera de la Unió Europea. Aquest any destaca l’adjudicació del nou projecte BCLink-MOS for the future.

Projectes internacionals

BCLink-MoS for the future

Període
2018-2020

Acció
Millorar l’autopista del mar entre Barcelona i Civitavecchia, mitjançant la millora de determinades infraestructures. Concretament al Port de Barcelona consisteix a adaptar el moll de Contradic als tràfics MoS, a través de dues activitats: reforç de l’alineació Contradic nord i extensió de la rampa ro-ro, i adaptació de la terminal ferroviària de Contradic.

Programa

RePort / MobilitatEco

Període
2016-2018

Acció
Reducció de les emissions de contaminants causades pel transport amb camió al Port, i millora de la tecnologia dels motors de doble combustible per contribuir a la consolidació del gas natural liquat (GNL).

Programa

CarEsmatic

Període
2016-2018

Acció
Adaptació de la terminal Príncep d’Espanya i construcció d’un nou accés ferroviari per millorar el servei i incrementar el transport de cotxes elèctrics mitjançant les autopistes del mar.

Programa

Nou accés ferroviari al Port de Barcelona

Període
2015-2018

Acció
Construcció del nou accés ferroviari al Port de Barcelona, que absorbirà el tràfic ferroviari generat per l’ampliació del Port i les seves àrees logístiques. Suposa la creació d’aproximadament 10,8 km de noves vies.

Programa

Sea Traffic Management

Període
2015-2018

Acció
Desenvolupament dels serveis de gestió del tràfic marítim i dels processos de coordinació entre la torre de control i els serveis tecniconàutics, mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació.

Programa

CORELNGas hive

Període
2014-2020

Acció
Desplegament de GNL en el transport marítim a través d’una sèrie d’accions pilot, com ara l’adaptació d’una gavarra per a subministrar GNL als vaixells i l’adaptació de maquinària portuària i el disseny d’un remolcador propulsats per aquest combustible.

Programa

CleanPort

Període
2014-2017

Acció
Adaptació d’un vaixell de la companyia Balearia, per tal que pugui fer servir GNL com a combustible en els motors auxiliars, i connexió del punt d’atracada del vaixell al Port amb el subministrament de GNL.

Programa