Membre del Comitè Executiu
Presidència del Comitè de Governança Portuària
El 2017 el Port de Barcelona ha organitzat la conferència anual de l’ESPO, amb el títol Ports in a changing climate, a changing world (“Ports en un clima canviant, un món canviant”), amb l’assistència de més de 260 representants del sector marítim i institucions europees.
Presidència
Vicepresidència del Comitè de Facilitació del Comerç i Port Community Systems
L’Associació Internacional de Ports és l’únic fòrum reconegut com a portaveu del sector portuari mundial, i els seus ports aglutinen prop del 80% del tràfic mundial de contenidors i més del 60% en tones.
Membre fundador i del Comitè Executiu
Aquesta associació integrada pels ports de Barcelona, Gènova i Marsella ha organitzat a aquesta darrera ciutat el primer Medports Workshop, en què s’han discutit solucions per reduir les emissions de CO2 als ports mediterranis.
Membre de l’associació
Aquest any ha finalitzat la participació del Port de Barcelona com a membre de la Junta Directiva de l’associació de ports de creuer de la Mediterrània, però continua participant activament en totes les assemblees i grups de treball.
Association Internationale Villes et Ports (AIVP)
Association of European Vehicle Logistics
Association of the Mediterranean Chambers of Commerce and Industry (ASCAME)
Coffee Federation, European Intermodal Association
FERRMED
Interferry
World Association for Waterborne Transport Infrastructure (PIANC)
Per al Port de Barcelona és clau mantenir una estreta relació amb el mercat xinès, principal soci comercial en el tràfic de contenidors, amb una quota del 22%.
Projecte comú del Port de Barcelona, Catalonia Trade & Investment i l’Ajuntament de Barcelona, que té l’objectiu de captar centres de distribució multipaís per a Barcelona.
Com a principal novetat l’any 2017 s’ha ampliat el ventall de països als quals es dirigeix el projecte, inicialment pensat per al mercat xinès. En aquest sentit, s’han rebut 26 consultes d’empreses de diferents països (la Xina, el Japó, l’Índia, França, EUA i Canadà, entre d’altres), interessades en Barcelona per instal·lar- hi una fàbrica o un magatzem logístic i/o replantejar els seus fluxos logístics cap al sud d’Europa.
S’han desenvolupat activitats de promoció al foreland, com ara l’organització d’un dinar col·loqui a Tòquio, amb 16 empreses japoneses de diversos sectors i la participació a la fira China International Logistics & Transportation Fair, a Shenzhen.
Patrocinada pel Port de Barcelona, i fruit del conveni de col·laboració entre les plataformes telemàtiques d’aquest darrer (PortIC) i del port de Xangai (Shanghai E&P International).
L’any 2017 ha continuat el projecte pilot per desenvolupar el servei Track&Trace de contenidors, d’intercanvi d’informació per fer visible la cadena de transport a importadors i exportadors.
S’ha iniciat l’estudi “Cross Bording E-Commerce” sobre comerç electrònic entre Europa i la Xina, que té previst presentar les primeres conclusions a finals del 2018.
En l’àmbit de l’Estat espanyol, el Port és membre o participa en les associacions següents:
Associació Espanyola de Promoció del Transport Marítim de Curta Distància
Federació Espanyola del Cafè (FEC-ANCAFE)
Barcelona Centre Financer Europeu
Associació Espanyola del Gas Natural per a la Mobilitat (GASNAM)
Clúster Agroalimentari de la UPC
Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCCL)
Fòrum Marítim Català
El Port de Barcelona continua participant en diversos projectes internacionals que reben ajuda financera de la Unió Europea. Aquest any destaca l’adjudicació del nou projecte BCLink-MOS for the future.
Període
2018-2020
Acció
Millorar l’autopista del mar entre Barcelona i
Civitavecchia, mitjançant la millora de determinades
infraestructures. Concretament al Port de Barcelona
consisteix a adaptar el moll de Contradic als tràfics
MoS, a través de dues activitats: reforç de l’alineació
Contradic nord i extensió de la rampa ro-ro, i adaptació
de la terminal ferroviària de Contradic.
Programa
Període
2016-2018
Acció
Reducció de les emissions de contaminants causades
pel transport amb camió al Port, i millora de la
tecnologia dels motors de doble combustible per
contribuir a la consolidació del gas natural liquat (GNL).
Programa
Període
2016-2018
Acció
Adaptació de la terminal Príncep d’Espanya i
construcció d’un nou accés ferroviari per millorar el
servei i incrementar el transport de cotxes elèctrics
mitjançant les autopistes del mar.
Programa
Període
2015-2018
Acció
Construcció del nou accés ferroviari al Port de
Barcelona, que absorbirà el tràfic ferroviari generat per
l’ampliació del Port i les seves àrees logístiques. Suposa
la creació d’aproximadament 10,8 km de noves vies.
Programa
Període
2015-2018
Acció
Desenvolupament dels serveis de gestió del tràfic
marítim i dels processos de coordinació entre la torre
de control i els serveis tecniconàutics, mitjançant l’ús
de les tecnologies de la informació.
Programa
Període
2014-2020
Acció
Desplegament de GNL en el transport marítim a través
d’una sèrie d’accions pilot, com ara l’adaptació d’una
gavarra per a subministrar GNL als vaixells i l’adaptació
de maquinària portuària i el disseny d’un remolcador
propulsats per aquest combustible.
Programa
Període
2014-2017
Acció
Adaptació d’un vaixell de la companyia Balearia, per
tal que pugui fer servir GNL com a combustible en els
motors auxiliars, i connexió del punt d’atracada del
vaixell al Port amb el subministrament de GNL.
Programa