El Port ha promogut una xarxa de serveis i infraestructures en punts estratègics, que han adoptat la forma de terminals marítimes interiors, amb la voluntat d’acostar els serveis portuaris als operadors logístics marítims i als clients importadors i exportadors dels territoris als quals presta servei. Aquestes infraestructures de proximitat contribueixen a crear cadenes logístiques més eficients i faciliten l’encaminament de les càrregues per la capital catalana.
Representants permanents
Per donar servei als seus mercats
estratègics, el Port també té presència
activa a través de representacions permanents:
Als mercats propers (hinterland europeu i mediterrani) disposa de delegacions permanents a l’Estat espanyol (Saragossa, Madrid i zona nord) i a França (Lió i Toulouse). Tenen la funció d’apropar els serveis del Port de Barcelona als operadors del comerç marítim internacional situats als mercats interiors i promoure la creació de noves cadenes logístiques.
Als mercats llunyans (foreland), el Port té representació permanent a Amèrica del Sud, al Japó i a la Xina, amb l’objectiu d’enfortir lligams i incrementar els intercanvis amb aquests mercats clau i els seus països veïns.
Objectiu i abast
Plataforma de serveis per als operadors i els
importadors i exportadors d’Aragó, Navarra i La
Rioja, i node logístic de pas cap al centre i nord-est
peninsular.
Tràfic 2017
155.000 TEU, primera
terminal ferroportuària
i segona terminal
intermodal interior
d’Espanya.
Serveis ferroviaris
Entre 5 i 7 serveis diaris amb el
Port i connexions diàries amb
altres nodes logístics espanyols.
Servei diari de contenidors
refrigerats per a l’exportació de
carn congelada a la Xina.
El Port també té tràfics amb les altres terminals de la zona: PLAZA i LTA.
Objectiu i abast
Participats pel Port, per apropar el transport marítim i
facilitar la competitivitat del pol logístic i de consum
de la Comunitat de Madrid i el centre peninsular,
així com la connexió amb els altres mercats de la
península Ibèrica.
Tràfic 2017
61.000 TEU a Azuqueca,
amb els ports de
Barcelona València,
Algesires, Sevilla i Bilbao.
Serveis ferroviaris
Un servei diari entre el Port
de Barcelona i la terminal de
Puerto Seco de Azuqueca de
Henares.
Per ampliar l’activitat al corredor de l’Henares, el Port de Barcelona promou amb socis locals el desenvolupament de la Terminal Intermodal Marítima Centro, al terme municipal de Yunquera de Henares.
Objectiu i abast
Terminal ferroviària ubicada a la localitat de Noáin, al costat de Pamplona.
Tràfic 2017
15.000 TEU
Serveis ferroviaris
3 serveis setmanals amb el Port, operats per Hutchison Logistics.
Objectiu i abast
Terminal ferroviària annexa a la de Tarragona Classificació i explotada per Transportes Portuarios.
Tràfic 2017
22.000 TEU amb el Port de Barcelona.
Serveis ferroviaris
6 serveis setmanals amb el
Port, operats per Transportes
Portuarios i 2 serveis setmanals
amb Còrdova, Sevilla i San
Roque operats per Multirail.
Objectiu i abast
El Port participa amb un 5% en la terminal de
contenidors de Saint Charles (Perpinyà), situada en
un dels principals centres logístics i de distribució de
productes frescos del sud d’Europa. Acull operacions
logístiques de tot tipus de mercaderies amb
destinació/origen Europa i pas per la Mediterrània.
Tràfic 2017
27.000 UTI
Serveis ferroviaris
Connexions regulars amb el nord-oest i sud-est de França.
El Port i l’empresa pública Cimalsa han constituït una societat per desenvolupar el nucli logístic intermodal format per la futura terminal intermodal del Far de l’Empordà i l’actual terminal de Vilamalla. Ambdues estan situades al costat del centre d’emmagatzematge i distribució Logis Empordà, a l’est de Figueres. La terminal s’ha llogat recentment a un transportista nacional.