Identificació:
Proposta de projecte:
2018-EU-TM-0110-W
Número d'acord:
INEA/CEF/TRAN/M2018/
1799131

Planificació del projecte:
Data d'inici: Febrer 2018
Data de finalització: Desembre 2023
Estat: En procés

Participants:
Líder del projecte:
VIIA
Soci del projecte:
Autoritat Portuària de Barcelona
Estats involucrats:
França, Espanya

Pressupost:
Costos totals elegibles:
127.357.355 €
Contribució de TEN-T:
25.471.471 €
Aportació TEN-T:
20%
Aportació de l'APB:
11.080.000 €
Programa de suport:

2018 Multiannual Call


Descripció del projecte:

L'acció del projecte global té com a objectiu llançar un innovador servei de transport multimodal entre Barcelona i París (Rungis), que ofereix una solució multimodal sostenible, innovadora, eficient i fiable per canviar els semiremolcs de la carretera a el ferrocarril.

L'objectiu de l'acció és construir dues terminals multimodals, una a Barcelona i l'altra a Rungis, per implementar un servei d'autopistes ferroviàries entre aquestes ciutats a fi de satisfer la creixent demanda del servei de càrrega al corredor proposat.

Per a Barcelona, l'Acció implica la construcció d'una nova terminal d'autopistes ferroviàries per transportar remolcs en la superfície de l'antic llit del riu Llobregat. El Port de Barcelona portarà a terme els preparatius necessaris per adequar el terreny abans de la construcció.

Com a resultat d'aquesta acció, s'espera que s'adaptin al voltant de 14 ha de terra que s'utilitzarà per a la futura terminal de l'autopista ferroviària, així com la construcció d'aproximadament 1.3 km en vies de ferrocarril (via única) en ample ibèric i UIC entre els terrenys abans esmentats i la Terminal C.

Objectius:

Els principals objectius de l'acció són:

• Optimització de dos corredors TENT-T (Mediterrani i Mar de Nord-Mediterrani) i parcialment la Xarxa Central Dijon - París per garantir el transport de cua com a substitut del camí.
• Eliminació de colls d'ampolla en la secció transfronterera entre França i Espanya, específicament a la ubicació de la Jonquera. Superar els colls d'ampolla que hi ha a la frontera entre França i Espanya seria el desafiament més important en l'optimització del Corredor Mediterrani.
• Millora de la interoperabilitat i la connexió entre França i Espanya. Hi ha una diferència d'ample de via a causa de les diferents normes ferroviàries entre els països involucrats i és un obstacle ben conegut per al desenvolupament del trànsit ferroviari transfronterer.
• Reduir l'impacte ambiental, la petjada de carboni i les emissions de gasos d'efecte hivernacle.